Reminder (Libreplanet 2021)

Published on

Reminder: tomorrow, I’ll be speaking at the online #LibrePlanet 2021 software freedom conference about the problem of fan arts. It will be epic, check it out!

Sunday 21 March, 10:10 to 10:55 EDT (15h10 Paris time) Neptune room.

https://libreplanet.org/2021/

(Fan-art of The Legend of Zelda, a property of Nintendo Co., Ltd.)



License: "Reminder (Libreplanet 2021)" by David Revoy − Published under fair-use. This artwork contains references to copyrighted elements.
Tags:  #conferences  #livestream  #artworks  #fan-art  #fair-use | Download: Markdown
8 comments

8 comments

link Jeckos150  

Chouette intervention, David. Je découvre ce principe de "fair use" et ça donne l'impression qu'on est sous la menace constante des gros propriétaires de licences...
Question optionnelle : que penses-tu de la plateforme BayDay? As-tu essayé d'y publier des oeuvres?

A plus.

Jeckos150

link Javier Albizu  

Hi, I just listened your conference and, when you said that we need some free universes to work with I thought "hey, he's talking about me".

I am a long time fan of your work, and also a spanish creator and a free software / culture user / promoter. My creations are all licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike. I know, you are not a fan of the non-commercial part.

Anyway, you can find the result of my work here:
https://www.daegon.net/portal/
and:
https://www.mytgard.com/php/relatos

The first is a fantasy-science fiction-cosmic horror-metaphysical multiverse I have been developing for the last 30 years.
In the second web page I have been publishing collections of short stories, mainly sci-fi, but there is humor in some of them.

The sad part is that they are all in spanish. I have installed a translation module in my webs, but I am afraid that the reading experience can be a little painful if you don't speak my lanuaje.

I would love to talk with you about creation and free culture.

link David Revoy Author,

Hey, nice! I have no problem with Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike ; I even think this is great that you adopted a creative commons license to communicate with your audience what they can or what they can't do with your art. From my presentation; you could see my main problem −and what I call the problem with Fan-art− is with the gray area of Fair-Use. I have myself a list of art under CC-BY-NC-ND https://www.davidrevoy.com/index.php?tag/cc-by-nd-nc on this blog. I love when the rules are clearly said :-)

link Mario  

My toddler kept me away this morning, I arrived during the following talk. Is it recorded?

link David Revoy Author,

Oui, c'est un moyen de controle très éfficaces et perfide; car ça donne aux ayant droits tous controls; le droit de garder le bon comme désherber ce qui ne leur plait pas. Ca réduit les créateurs a de la petite main qui travail gratos à leurs intérêts −une forme de servitude volontaire et enthousiaste... Bien sure, faire retirer en force le travail d'un fan est très impopulaire et couteuse en temps et moyens... Certains ayant droit comme ceux de Tintin s'en cogne de leur image et attaque à tout va tout vent. (eg. https://twitter.com/askolovitchC/status/1369222817015861252 , la semaine dernière ). Certains ont même des département de gestions des droits qui se rentabilise eux même et donc ont besoin de partir en chasse. Je suis témoin aussi de fan-art de commande de plus en plus: un éditeur qui pour faire la promo d'un contenu va demander aux artistes de la boite de publier sur leur reseaux sociaux des fan-art du produit; pour faire boule de neige. Le tout payé. Tout un univers que le marketing à bien saisi mais qui me fait mal quand je vois des jeunes qui ne font plus que du fan-art et abandonne la création originale.

Pour Bay-Day (et autre plateforme du genre; beaucoup ont fleuri ces 5 derniers années en voulant être les Netflix des tablette tactile pour la BD), je n'ai pas étudier cette plateforme. Bien souvent, elle demande l'aquisition des droits d'auteur au moment de l'upload (pour ne pas que l'auteur les attaques et pour diffuser en son absence des contenues, voir aussi après sa mort). C'est souvent souligné que ce n'est pas exclusif; mais c'est comme leur donner une jouissance totale de l'univers/le scenario/les persos. En gros; la license Creative Commons attribution 4.0 International n'est pas compatible; je ne peux pas avoir un ayant droit qui puisse se permettre tout: recadrer, revendre, changer les textes sans respecter l'attribution ou citer les autres contributeurs. Certaines plateforme (Youtube et Deviant-Art) ont amenager une case pour les licenses Creative Commons; c'est ça qui me manque pour allez sur un silo de contenu comme ça et pourquoi je préfère l'auto-hébergement pour le moment. En tout cas, BayDay étant francophone, je pourrai peut-être les démarcher. Ils n'ont peut-être pas conscience que une toute petit case contractuelle pourrai rendre Pepper&Carrot compatible avec leur catalogue. Je note dans ma todo.

link David Revoy Author,

Yes, it was recorded; but the replay might takes a couple of days to be archived/transcoded on Libreplanet 2021 and listed on a URL; try to visit their website next week. :)

link TappedOut  

That is the one thing that stood out about you, before I discovered Pepper&Carrot and fell down a wikimedia commons rabbit hole, was the broad ranger of licenses that you use.

link Châu  

Because exact what is commerical/not commerical is big mess. Also fair use can over ride full copyright monopoly for commerical use, fair use can over ride NC too.

Every thing I create is CC0/public domain. 100% freedom 0% copyright monopoly.


Post a reply

The comments on this article are archived and unfortunately not yet connected to a dedicated post on Mastodon. Feel free to continue the discussion on the social media of your choice. Link to this post:

You can also quote my account so I'll get a notification.
(eg. @davidrevoy@framapiaf.org on my Mastodon profile.)